Framgångsintervju: Så sålde klassen för 40.000kr+ på 6 dagar!

Vi hjälpte klassen att tjäna pengar till klassresan

Som du säkert vet vid det här laget så driver vi tre varumärken i vår koncern, Chokladkassen.se, Fikakassan.se och Finsmakarna.se. När vi möter klasser och säljare som åstadkommer något ut över det vanliga så gillar vi att intervjua någon i klassen för att kunna dela med oss av deras framgång till er läsare. 

I det här fallet har vi intervjuat Magnus som är förälder och ansvarig över försäljningen som klassen genomförde med oss på Chokladkassen/Fikakassan. 

Det fantastiska med Skälbyskolan 5As resultat är att de nådde en oerhört hög försäljning på enbart 6 dagar!

Läs mer om hur de lyckades och vilka tips Magnus delar med sig av för att nå samma sorts framgångar när ni säljer våra produkter med klassen.

Väldigt goda produkter enligt kunderna, bra marginaler, snabb respons vid frågor samt snabb leverans. Dessutom riktigt bra webbshop för både administratör och dem som säljer!

Magnus samlade omdöme

5 av 5 stjärnor för Fikakassan.se/Chokladkassen.se

Berätta lite om dig själv och klassen, hur kom ni i kontakt med våra plattformar för klassförsäljning?

Klass 5A på Skälbyskolan är 27 elever med stort driv! Jag själv, som är förälder till en tjej i klassen, kände att det vore bra att sätta igång med insamling till klassresa i 6:an redan nu, då eleverna verkar sugna på att göra en lite större klassresa, och nog få ihop minst 2000 kronor per barn.

Vad var det som gjorde att ni valde att sälja vårt kaffe, te och choklad?

Storasyskon till flera barn i klassen (bland annat min son) har sålt Chokladkassen förut med väldigt bra resultat. De hittade i sin tur er genom att googla “försäljning klassresa”. Då försäljningen den gången gick väldigt bra och många kunder som köpt av storasyskonen var så väldigt positiva till de produkter de fått hem, så var det ett lätt val när det var dags att nu börja samla till 5a:s klassresa!

Det unika med er försäljning är den höga försäljningen på så pass kort tid – hur förberedde ni er inför försäljningen för att kunna nå så bra resultat?

blånyanserade påskägg fyllda med choklad från chokladkassen i kartong
Våra populära påskägg sålde bra i elevernas webshopar!

Det roliga är att vi inte förberedde oss alls! Jag skickade in intresseanmälan till er på Chokladkassen och fick ut era smakprover 2 dagar senare! Jag bokade in mig i klassen, pratade kanske 20 minuter om era produkter, delade ut era broschyrer och skapade webbshop till de som vill ha det. Sedan informerade jag föräldrarna via mail.

Då jag såg era snygga påskägg som den stora potentialen till försäljning, så var vi tvungna att skicka in vår beställning en dryg vecka före påsk. Därför var jag tydlig mot klassen vid mitt besök: “Idag är det tisdag och på måndag kommer jag ut och hämtar era lappar. Ni har alltså bara till söndag på er!”

Jag sa också att jag inte trodde de skulle kunna sälja så mycket, utan sa att om de lyckas sälja 3 ägg-påsar var i snitt så får de in knappt 5000 sek, och redan vid 4 påsar var drygt 6000 sek. Det var ambitionsnivån med andra ord.

För att läsaren ska förstå det fantastiska resultatet ni gjorde med våra produkter; hur mycket sålde ni för, hur många var ni, hur lång tid pågick försäljningen och framförallt – hur mycket tjänade klassen?

Redan tisdag kväll så hade de 4 barn som hade webbshop sålt så mycket att jag höjde målet från 5000 till 7500, och deras lärare utlovade dessutom tårta om de nådde det. Och det jag såg var dessutom endast 4 barns försäljning!

Torsdag kväll nådde de 7500 och jag höjde målet till 10 000 och lovade barnen att även jag skulle bjuda på tårta om de nådde det målet 🙂

Slutresultatet efter 6 dagars försäljning blev drygt 16 000 sek i vinst till klassen (och därmed en försäljning om 10 kassar per barn och över 40 000 sek!!!)

Vilken av våra produkter var mest populär bland elevernas kunder – och var det samma produkt som ni trodde på innan försäljningen började?

klassförsäljning av påskägg fyllda med choklad blev väldigt lyckad
Många påskägg som ska levereras innan påskhelgen!

För de som hade webbshop så sålde påskäggen bäst, men då de inte finns med i bladet de flesta använde, så var det väldigt jämnt i toppen: ägg, tryfflar, praliner och lakritskulor sålde alla mellan 40 och 50 kassar.

Den stora överraskningen var nog att även temixen nådde 40 kassar, så jag är glad att vi inte bara tog Chokladkassen, utan även kompletterade med Fikakassan!

TIPS FRÅN MAGNUS: "Den stora överraskningen var nog att även temixen nådde 40 kassar, så jag är glad att vi inte bara tog Chokladkassen, utan även kompletterade med Fikakassan!"

Använde ni er av sociala medier eller andra digitala verktyg för att öka försäljningen?

Nej det fanns det inte tid till, men några föräldrar sålde på jobbet, och jag själv la ut information i den chatt vårt grannskap använder. Då var webbshopen väldigt smidig!

förberedelse av chokladleverans som sålts med klassen
Beställda ordrar förbereds för leverans.

Vår personliga webshop är fortfarande relativt ny och uppskattas av många – fick ni någon feedback kring användandet av den från eleverna? T.ex. enklare och smidigare försäljning jämfört med manuellt pappersarbete.

För mig som administratör så blev det komplicerat med blandningen av webbshop och papper, men nu när jag insett hur bra webbshopen är, så kommer vi använda bara den nästa gång!

Jag vet att de elever som använde shopen dessutom blev väldigt peppade av att kunna se hur långt man kommit i förhållande till målet på 10 000 sek! För varannan kasse de sålde så såg de ju %-talet öka!

Mitt tips till alla andra är: skapa en webbshop var till barnen. Det är lite admin i början, men sedan är det otroligt smidigt och ingen risk att det blir fel! Den var också lätt att administrera när någon råkade lägga in en dubbel order exempelvis.

(Ett tips till er vore att ev kunna se andras resultat. Min dotter gick in i tävlings-mode när hon hörde att en kille i klassen sålde bra och bestämde sig för att klå honom! Han sålde 44 kassar, och min dotter 47!!! 😀)

Har du fått höra om något minnesvärt ögonblick eller speciell erfarenhet från eleverna under klassens försäljning?

Det mest minnesvärda var nog när min dotter konstaterade att de nått 98% av målet och gjorde allt hon kunde för att nå 100%! Fast det var också lite roligt att de lyckades sälja choklad till var och varannan lärare och socialpedagog på deras skola.

elev levererar produkter efter lyckad klassförsäljning av choklad
Ordrar påväg ut till sina nöjda kunder!

Vilka råd skulle du ge till andra som är intresserade av att starta en klassförsäljning med våra produkter?

1. Använd webbshopen och sätt ett nåbart mål. Når de målet, så kan man enkelt höja det. Peppa barnen med andra belöningar än bara pengar. För en 5:e-klassare är tårta mer konkret.

2. Avsätt inte för många dagar till försäljning. Min erfarenhet från sonens klass var att försäljningen ändå mest skedde första och sista dagarna. Däremellan glömdes det bort.

3. Skicka regelbundna uppdateringar till både barn och föräldrar. Jag skickade ut peppande mail varje dag de 3 första dagarna med status och pepp.

4. Peppa barnen att gå och sälja tillsammans. Då vågar man mer. Det spelar ju heller ingen roll vem som tar ordern för pengarna går ju till den gemensamma kassan.

5. Få in lite tävlingsmoment utan att de som inte lyckas sälja så bra känner sig misslyckade… alla gör så bra de kan 😀

leverans av chokladkassen till nöjd kund som sålts via laget
Två av alla nöjda kunder som tagit emot sina varor!

Vi tackar Magnus och Skälbyskolan 5A för att de levererade en grym försäljning och även ställde upp i en framgångsintervju hos oss på Fikakassan, Chokladkassen och Finsmakarna.

Är ni intresserade av att tjäna pengar till klassen eller laget? Läs då mer om våra plattformar här: